logo-BMA

Ontwerpers en makers van schoenen, tassen, kleding en de modevakscholen.
Voor liefhebbers van ambachtelijk gemaakte mode en accessoires.

word lid de Branchevereniging Mode Ambachten

Verslagen Technische Mode Vakdag

c_200_200_16777215_00_images_stories_com_form2content_p4_f383_TVM-400x400.jpg Op 22 november jongstleden werd naast de Young Tailor Talent Trophy ook de Technische Mode Vakdag gehouden.

Op deze dag waren vier sprekers uitgenodigd, Cassandra Saeijs die het over Lingerie had, Annelies van den Broek sprak over Materialenkennis, Gerda van der Stroom vertelde over Leerbewerking en Tine Boelaars nam Mouwproblemen onder handen.

spreker-Annelies-van-den-BroekEen van de lezingen tijdens de Technische Mode Vakdag was: De blik op stof, van Annelies van den Broek. Bij deze lezing kreeg elke deelnemer een map met stofstaaltjes en een aantal analyse formulieren.

Vier van de stoffen werden geanalyseerd. Eerst door middel van kijken en voelen; bijvoorbeeld is het een dikke of dunne stof, voelt ie stug of soepel, is deze effen of met een motief, en dergelijke. Daarna aan de hand van de brandproef proberen te achterhalen of het een natuurlijk materiaal zoals wol, zijde of katoen of synthetisch is.

Bij het verbranden van wol dooft de vlam meteen, je ruikt verbrand haar, en er blijft geen as over. Bij het verbranden van katoen ruik je verbrand papier en blijft er een witte as over. Bij een synthetisch garen als polyester komt er een sterk ruikende walm af en blijft er na doving van de vlam een hard bolletje over.

Met behulp van een loep kun je de bewerking bepalen; is de stof bijvoorbeeld bedrukt, geverfd als doek of zijn de vezels (garen) geverfd. Is de stof verder nog bewerkt; zoals geschoren, zijn er motieven in geperst en is de stof strijkvrij gemaakt. En hoe zijn de garens gemaakt? Zijn er twee draden samen getwijnd of meer? Ook de verschillende manieren van twijnen bepalen de eigenschappen van de stof (denk aan crêpe).

Als laatste werd er gekeken naar de verschillende bindingen die er zijn; platbinding, keperbinding en satijnbinding. Al met al bepalen de samenstelling en bewerkingen de eigenschappen van de stoffen die ook weer van invloed zijn op de uitstraling en draagcomfort van de gemaakte kleding.

Hoewel ik al de proefjes voor mijn opleiding al eens gedaan heb, vond ik het toch weer een "opfrisser". Soms weet je niet goed of je de stof kunt beplakken, of het zal krimpen en door middel van de proefjes kom je er (meestal) achter.

Ina Lubbers-Lensink

spreker-Tine-BoelaarsVoor de Technische Mode Vakdag van zaterdag 22 november had ik mij onder andere ingeschreven voor de lezing "pasvormfouten in mouwen" door Tine Boelaars. Ik was duidelijk niet de enige die dit onderwerp interessant vond, er was grote belangstelling van de leden van de BMA voor deze lezing. Logisch, want Tine is een vakvrouw pur sang, met een enorme ervaring op het gebied van het vervaardigen van couture kleding.

De uitleg en behandeling van de meest voorkomende fouten in mouwen is niet alleen bedoeld voor één patroonteken systeem, maar kan gebruikt worden in meerdere systemen. Ze laat ons een paar boeken zien waaruit zij de oplossingen voor de meeste problemen heeft gehaald: allereerst het pasvormtechniek boek van de Rotterdamse Snijschool, het boek van de Rundschau Vaktechniek en een boek van Lenie Rief, waar Tine in een ver verleden een cursus patroontekenen/pasvormtechniek heeft gevolgd. Ze benadrukte, dat bij het maatnemen van een klant het heel belangrijk is vooral heel goed te kijken. Kijk naar de houding, neem afwijkingen aan het figuur direct waar. Dan kun je er bij de patroonsopstelling al rekening mee houden en kun je mogelijke fouten waarschijnlijk al voorkomen.

Pasvormfouten kunnen o.a. de volgende oorzaken hebben:

  • Verkeerde balans,
  • Tekort aan stof (trekking of straling) of teveel aan stof (plooi).
  • Bewerkingsfouten

Vervolgens laat Tine een heel scala aan voorbeelden zien waardoor pasvormfouten aan bijvoorbeeld het armsgat of de mouw kunnen voorkomen. En ze geeft daarbij aan wat de oplossingen zijn. Daarnaast geeft ze nog uitleg over de patroonsopstelling: rugbreedte, armsgatdiameter, voorbreedte. Hoe een hoge schouder te tekenen of juist een lage. Ze geeft tips hoe je door middel van inknippen een mouwpatroon kunt veranderen voor iemand met dikke bovenarmen, of wanneer de mouwkop te lang, of juist te kort is.

Aan het eind van de lezing laat ze foto's zien van een klant en de problemen die ze ondervond en oploste bij de patroonsopstelling. Al met al was dit een boeiende lezing, waar ik, en ik denk velen met mij, van hebben genoten en veel van hebben opgestoken.

Hanneke Klijnstra

spreker-Cassandra-SaeijsCassandra Saeijs is een bekende persoon/standhouder voor iedereen die regelmatig de nationale dagen van de BMA bezoeken. Als geen ander weet zij dat slecht zittende lingerie een complete outfit, die op zich perfect is, kan bederven. Daarom dat ik graag haar lezing over 'Hoe hoort goede lingerie te zitten' wilde bijwonen.

Zij gaf een presentatie over wat de fouten kunnen zijn en wat de invloed van die fouten zijn op de bovenkleding. Dat die invloed er is staat buiten kijf: een verkeerde BH veroorzaakt straling in een perfecte jurk. De eerste goede raad was dus: pas kleding alleen met de onderkleding die eronder gedragen gaat worden en neem ook met die onderkleding de maat.

Er zijn heel wat zones die problemen veroorzaken:

  • Foute cups; niet alleen te klein of te groot, maar ook te smal, te breed , laagzittend , hoog opbollend enzovoorts
  • Een te brede/te smalle rug en dan fout geplaatste schouderbanden.
  • Te grote (prikt in de oksel) of te kleine ( bobbels bij de oksel) beugels.
  • Te weinig bustediepte
  • Foute afstand tussen de borsten
  • Te slappe bovenkant van de cups en dwarse plooien over de borsten (te grote BH)

Als we al die problemen de revue hebben zien passeren begrijpen we allemaal dat er veel ongebruikte lingerie in de Nederlandse kasten ligt. Ieder die lingerie maakt weet dat er nog een extra probleem is : je kunt een BH niet in de pas rijgen. hij moet gemaakt worden en dan past het of het past niet en dan kun je overnieuw beginnen. Maatnemen over een goed passende BH is dus heel belangrijk.

Niet alleen de BH maar ook slips kunnen fout zijn onder een pantalon:

  • Te weinig of teveel bil
  • Te strak veroorzaakt strepen

De ideale slip komt tot en met de taille, eigenlijk tot iets erboven (vanwege de maagpartij en het buikvet bij vooral oudere mensen).

Cassandra brak op het eind van de lezing nog een lans voor de onderjurk. Als deze gemaakt is van de goede stof: stevig, iets rekbaar, glad en niet klevend (en die heeft ze op voorraad) is dat een onmisbaar onderdeel van de outfit. Een dergelijke onderjurk zorgt ervoor dat de kleding weer terstond in de oorspronkelijke valling terugvalt: er hoeft nergens aan getrokken te worden!

De tijd was om voor we er erg in hadden, Cassandra bedankt voor deze leerzame lezing!

Emmy de Kler

spreker-Gerda-van-der-StroomZij is echt een vakvrouw, Gerda van der Stroom, en beheerst haar leerbewerking zo goed en heeft daarmee zulke ontzettend mooie werken van gemaakt. Zij begon met het laten zien van haar kunstwerkjes, zo noem ik ze maar want het zijn echt kunstwerken.

Zo heeft ze een opdracht gekregen om voor iemand de zijkanten van een motorfiets tank op te sieren, en dat is goed gelukt. Het is een heel mooi tafereel op leer, welke ook nog ingeschilderd is zodat je het ook zo aan de muur zou kunnen hangen, zo mooi. Voor iemand anders moest ze een motorfietszadel opsieren met een soort ruggengraat. Als je op het zadel keek leek het net of de ruggengraat overheen liep, deze was ook weer van leer gemaakt.

Je verwacht dit soort kunst niet van leer en dat is er zo mooi aan. Vervolgens liet ze nog wat meer zien zoals een heel mooi oog, het wapen van haar dorp 's-Graveland, een hoofd van Rembrandt en hele mooie vlinders. Een andere opdracht is te zien in een schoenenfabriek een schilderij maar dan uitgevoerd in glas en lood.

Zij heeft wat handelingen voorgedaan hoe je leer bewerkt en welke materialen je nodig hebt en hoe deze te behandelen. Vervolgens kwamen er ook nog verschillende vlechttechnieken langs.
Daarnaast was ook heel interessant om te zien wat je bijvoorbeeld met een gereedschapstangetje allemaal van verschillende technieken kunt toepassen op welke manier je het tangetje vastpakt en inslaat geeft al een heel ander resultaat.

Al met al was het daarom ook een hele leuke, leerzame en boeiende lezing. Dank je wel Gerda!

Ira Witjes

Gerelateerde artikelen

Deze website maakt gebruik van cookies ter verbetering van het functioneren van de website. Door gebruik te maken van onze website gaat u hiermee akkoord
Meer info... Ok Weiger