logo-BMA

Ontwerpers en makers van schoenen, tassen, kleding en de modevakscholen.
Voor liefhebbers van ambachtelijk gemaakte mode en accessoires.

word lid de Branchevereniging Mode Ambachten

VERSLAG VAN DE TECHNISCHE MODE VAKDAG VAN 19 NOVEMBER 2016

TMvakdag.png Op 19 november 2016 heeft de jaarlijkse Technische Mode Vakdag van de BMA plaatsgevonden.
Het interessante programma heeft heel veel bezoekers getrokken en heeft ervoor gezorgd dat door de boeiende lezingen die te volgen waren, diverse modeshows en de standhouders met hun stoffen, fournituren, apparatuur etc., het een zeer geslaagde dag is geworden.
En zeker ook door de wedstrijd van de modestudenten van 10 landelijke ROC’s, die hun beste beentje weer hebben voorgezet om de begeerde Young Talent Trophy te winnen.
Om de verslagen te lezen klik op:

Lezing ‘’beoordeling kleding voor vakwedstrijd door Ineke de Jong

Ineke de JongIneke de Jong vertelde over haar ervaringen met het meedoen van de vakwedstrijd met als resultaat het behalen van de vakerkenning en de goudennaald. Zij vertelde over het regelement en hoe de puntentelling werkt. Verder vertelde ze dat je ook kan meedoen om je technische vaardigheden te laten beoordelen om te kijken welk niveau je hebt. Naast Ineke stond een rek met kleding van stukken die hadden mee gedaan met de vakwedstrijd. Aan de hand van de kledingstukken liet Ineke ons zien waar de jury op let tijdens het beoordelen. Het was zeer interessant om te zien wat er zoal is gemaakt en welk commentaar er op is gegeven door de jury. Ook gaf Ineke ons tips over stof gebruik en vooral welke stoffen je beter niet kunt gebruiken. De laatste jaren zijn er minder aanmeldingen voor de vakwedstrijd. Het is moeilijk te zeggen wat de reden is. Uit de zaal kwamen een aantal suggesties zoals langer de tijd hebben om je vakerkenning te halen. De punten die genoemd zijn worden meegenomen in de volgende vergadering van de vakwedstrijd. Het was erg interessant om de lezing te volgen en motiverend voor de deelnemers om mee te doen aan de volgende vakwedstrijd in april 2017.

Nancy van Vliet

Lezing ‘ruiten, dessins en hun verwerking’ door Chris Ezerman

Chris EzermanVanaf de jaren 80 werd Chris enorm geïnspireerd door stoffen met een ruit er in geweven. Hij kwam op de school voor Textiel en detailhandel terecht maar kon zich slecht vinden in de kleding van andere studenten. Dat maakte dat Chris zich is gaan verdiepen in ruitstoffen, vanaf 1999 samen met Roy Verschuren. Dit bracht Chris en Roy voor een trip naar Londen waar zijn inspiratie enorm is vergroot.
De classics is het meest behoudend in deze stijl. Zo daar is het 3-delig pak, eventueel in diverse ruitvormen. De meest toegankelijke ruit is de Pied de Poule.
Eén van de belangrijkste ontwerpers is Viviënne Westwood. Zij heeft een vernieuwing gebracht in de traditionele stijl, waardoor de kleding enorm is veranderd.

Een quote met betrekking tot de ruitstof is: Ruiten kosten duiten
Dit natuurlijk omdat er meer stof nodig is om de ruit in een kledingstuk gelijk door te laten lopen.

Tijdens deze lezing heeft Chris een aantal foto’s laten zien wat je allemaal met ruiten kunt bewerkstelligen. Je kunt verschillende ruitgroottes met elkaar combineren voor een spannend effect.

Er zijn verschillende soorten ruiten: naast de grote en de kleine ruit is er de symmetrische en a-symmetrische ruit. De meeste ruiten zijn in de lengte groter dan in de breedte. Niemand wil immers breder lijken dan nodig is. Het verwerken van een ruit in herenkleding is in vergelijking enigszins eenvoudiger dan het verwerken van een ruitstof in dameskleding, daar het vrouwelijk lichaam niet recht en hoekig is maar ronde vormen heeft.

Het patroon op stof leggen vergt wat meer werk dan bij een unistof. Het patroon wordt dubbel op stof gelegd, de bovenste laag wordt uitgeknipt en na het verwijderen van alle onnodigheden wordt de onderlaag geknipt.

De suçons worden vaak dusdanig opgeschoven zodat de suçon midden op de ruit ligt. En als het mogelijk is wordt de suçon weggelaten. Het verwerken van paspels: deze worden in de lengte geknipt en in de breedte verwerkt.

Conclusie: het werken met ruiten is een uitdagende bezigheid.

Reina Nieboer

Verslag van de lezing ‘het corset en de techniek van het  corden’ door Maria Hendriks en Winy  Warnders

Maria HendriksMaria vertelt om te beginnen een verhaal over de geschiedenis van het corset wat begeleid wordt met duidelijke plaatjes.
Hoe het is ontstaan als een bescherming voor mannen en langzamerhand een kledingstuk voor vrouwen geworden is.
Al vanaf de 16e eeuw worden corsetten gedragen en steeds met een andere bedoeling. Het kan gaan om het veranderen van de lichaamsvorm, als ondersteuning, of als bovenkleding, rijkelijk versierd.
Het is altijd een kledingstuk geweest wat een erg strakke pasvorm heeft en dit kun je onder andere bereiken met baleinen en corden.

Corden is een techniek waarbij er tunnels in de bovenstof worden gestikt die opgevuld worden met koord of wol of katoen. Dit kan erg smal maar ook wat grover zijn. Het corden is zowel voor de stevigheid als voor het versieren.
Je kunt dan ook verschillende motieven gebruiken.

We zien in de zaal verschillende corsetten die allemaal een andere manier van corden hebben en er wordt verteld met welke gereedschappen het corden het beste gaat.

Je kunt  handmatig en machinaal corden.
Maria geeft een demonstratie van het handmatig corden die we kunnen volgen op het grote scherm. Verschillende voorbeelden worden doorgegeven waardoor het inzichtelijk wordt.
Het machinale corden wordt toegelicht in een film van Winy en duidelijk wordt dat aan beide technieken zowel voor- als nadelen kleven. Gewoon eens proberen dus!

Maria en Winy bedankt voor deze leerzame en inspirerende lezing.

Monique Bijker

Lezing ‘de zoektocht en vervaardiging van het Chaneljasje’ door Tine Boelaars

Tine BoelaarsErg nieuwsgierig  ging ik naar de lezing van Tine Boelaars. Ze vertelde over haar zoektocht naar het maken van het Chaneljasje. Het Chaneljasje dat voor het eerst te zien was tijdens de heropening van het Couturehuis Chanel op 5 februari 1954.

Hoe “simpel” is dit kledingstuk eigenlijk vroeg Tine zich af. Simpel tussen aanhalingstekens, omdat het Chaneljasje of Chanelpakje eigenlijk een scala aan kenmerken heeft. Een aantal hiervan zijn: Een kort vrij recht jasje van los geweven stof waar een goede rugbreedte in zit, meestal een ronde hals, hoog aangesloten oksel en strakke mouw. Het jasje is onderdeel van een pakje waarbij een mouwloze  zijde blouse werd gedragen. En deze zijde was ook terug te vinden als voering in het jasje en in de rok.

Tine vertelde dat ze in het patroon van het jasje een prinsesselijn ontdekte die niet of nauwelijks te zien is en in de mouw en onder de oksel een klein tussenpandje. Ook zag ze dat er veel stof “gedresseerd” , ingevoegd of ingewerkt werd. Uiteindelijk wilde Tine bereiken dat de naden niet te zien zouden zijn net zoals in de echte jasjes. Maar hoe? Ze zette het bustepandje met prinsesselijn “recht op”  zodat de stof goed zou kunnen doorlopen en de naad tussen het middenvoorpand en bustepandje niet zichtbaar zou zijn. Ze ontwikkelde het tussenpandje onder de oksel en “dresseerde de overtollige stof van de bustecoupe in de naad die ontstond tussen het bustepandje en het tussenpandje.  De mouw heeft Tine niet 1 tot 2 cm maar 3 cm naar binnen getekend waardoor er iets een coupe kon ontstaan rond de ellenboog. Deze overtollig ruimte kon dus ook net als de bustecoupe “gedresseerd” worden met behulp van een tussenpandje. Het doel van deze tussenpandjes is dus het verkleinen van buste- en mouwcoupe.

Om het beeld compleet te maken had Tine een aantal kledingstukken meegenomen die ze rondom deze  patroon ontwikkeling had gemaakt. Ook had ze voorbeelden van versteviging van zakken en het stapsgewijs maken van handgemaakte knoopsgaten bij zich. Na de lezing konden we dit dan ook van dicht bij bekijken.

Uiteindelijk heeft Tine Boelaars naar mijn idee een goed gelijkend patroon kunnen ontwikkelen. En heeft ze voor mij een groot deel van het mystiek omgeven Chaneljas weggenomen. Voordat ik naar deze lezing ging had ik al de wens om een Chaneljasje te maken en te dragen, maar deze wens is alleen maar groter geworden.

Tine bedankt voor je inzet en grote motivatie.

Annemarie Messemaker.

Show van vergelijkende modellen

SHOW VAN DE VERGELIJKENDE MODELLEN

Jaarlijks worden aan de vijf regio’s eenzelfde stof uitgereikt om hiervan door de leden een damesmodel en een herenmodel te laten maken. De stoffen worden gesponsord door Harrie Bosch, de fournituren door Beauty VOF en het binnenwerk en schoudervullingen door Annie v/d Koekelt.
Het geeft altijd een verrassend resultaat en laat grote verschillen zien wat de een van deze stof maakt en wat een ander voor inspiratie krijgt. Altijd inspirerend om te zien dat leden deze uitdaging aan willen gaan.

De makers waren dit jaar voor de regio’s:

  • Noord: Petra Tjapkes, Ellen Stuurop, Frida Stoffers - het damesmodel en Santie de Klerk - het  herenmodel
  • Oost: Bas van Loo - het herenmode en Truus Lamerichs - het damesmodel
  • Zuid: Coleta Smetsers – zowel het dames en het herenmodel
  • West: Magda Moes - het herenmodel en Nicole Buurman – het damesmodel
  • Midden: Monique Bijker – het herenmodel en Lilian van Campen - het damesmodel
Deze website maakt gebruik van cookies ter verbetering van het functioneren van de website. Door gebruik te maken van onze website gaat u hiermee akkoord
Meer info... Ok Weiger