logo-BMA

Ontwerpers en makers van schoenen, tassen, kleding en de modevakscholen.
Voor liefhebbers van ambachtelijk gemaakte mode en accessoires.

  

word lid de Branchevereniging Mode Ambachten

Deze sprekers maken tijdens het ochtendprogramma de Technische Mode Vakdag 2019 persoonlijk.

Nelly van de Velden en Jeanine Pieterse nemen ons mee in de wereld van het ballet. Zij zijn verantwoordelijk voor het maken van de patronen en de kleding van de stretchstoffen. Hieronder kun je vast kennis met hen maken. Dat maakt het vast wat persoonlijker. Jeanine stelt zich zelf voor. Over Nelly lezen we in een artikel dat eerder over haar geschreven is door Esther Reitsma, journalist.

Jeanine Pieterse

Ik ben Jeanine Pieterse en ik maak als zelfstandig ondernemer theaterkleding op maat, met name balletkostuums van stretchstoffen. In 1992 heb ik de MTS voor mode en kleding in Utrecht afgerond en tijdens mijn laatste stage kwam ik met de theaterwereld in aanraking. In 1996 kwam ik in contact met Nelly van de Velden en sindsdien werken we met grote regelmaat samen. Het projectmatig samenwerken (met elke keer andere mensen) aan een voorstelling vind ik fijn. Heel afwisselend om na een première weer bij een ander theater en soms ook in een ander land, mee te werken aan een volgende, nieuwe productie.

Het proces van bespreken van het ontwerp met een ontwerper, via stofkeuze, via proefmodellen, via diverse passessies naar kostuums in een dansvoorstelling blijft mij boeien, omdat geen wens, geen lijf en geen stof hetzelfde is. Het onverwachte in de week vóór een première (zoals korter of langer maken van kostuums, extra kostuums, kostuums die vervallen) kan lange werkdagen geven. De energie en adrenaline maken het telkens weer spannend.

De zelfstandigheid, de afwisseling in werk en planning, het onverwachte en de mooie balletten waaraan ik mee mag werken, maken dat ik dit werk nog steeds doe en zal blijven doen.

nelly van de velden

"Adrenaline moet borrelen"

ZUTPHEN- De 66-jarige coupeuse Nelly van de Velden maakt balletkostuums voor binnen- en buitenlandse balletgezelschappen. De aanvragen stroomden binnen. En nog steeds! "Ik heb nog nooit een dag zonder werk gezeten."

Met een meetlint nog om haar nek opent ze de deur. "Kom binnen! Ik wilde me eigenlijk nog even optutten, maar je bent iets te vroeg. Heb je zin in thee?"

Ik loop langs haar atelier vol met stoffen, poppen en naaispullen. Dan gaan we zitten in de kamer zitten en vertelt ze me over haar werk als coupeuse. Hoeveel kostuums ze op een dag gemiddeld maakt? "Dat verschilt heel erg, maar als het gaat om een simpel kostuum is 7 op een dag geen uitzondering."

Nelly heeft net de kostuums opgestuurd die ze maakte voor een voorstelling van het Scala in Milaan. "Im Winden ist Nichts" heet de voorstelling, het is een remake van een voorstelling van J.S Bach. Op 5 maart gaat deze voorstelling in première. Nelly is dan uiteraard ook aanwezig. "Heel spannend, maar vooral ook mooi om je eigen kostuums tijdens een optreden te zien."

De interesse voor ballet en kostuums is al heel jong begonnen. "Als kind zat ik al op ballet, in de eerste instantie moest dit van de dokter omdat het goed was voor mijn houding. Ik merkte dat ik het ontzettend leuk vond! Vooral de combinatie van bewegen en muziek sprak me erg aan." Als jongvolwassene schreef ze een sollicitatiebrief aan het danstheater in Amsterdam. Ze werd aangenomen. Vanaf dat moment tot nu heeft ze voor vele opdrachtgevers gewerkt. De aanvragen blijven komen.

Meestal krijgt Nelly een ontwerp thuis gestuurd dat ze zelf in elkaar zet. Een enkele keer mag ze zelf de kostuums ontwerpen. "Dan begin ik altijd met het luisteren naar de muziek van de komende voorstelling. Ook verdiep ik me heel erg in de componist van het stuk. Wat voor leven heeft deze persoon gehad? Hoe kan ik dat gebruiken in mijn ontwerp? Dan zoek ik de kleuren en stoffen uit die ik hierbij in gedachten krijg en begin ik met naaien." De stoffen koopt ze gewoon op de markt in het centrum van Zutphen. De mooiste stof om mee te werken is zijde. "Dat valt gewoon heel erg mooi. Een nadeel van zijde is dat iedere oneffenheid in het stiksel zichtbaar blijft, dus het is niet de gemakkelijkste stof om mee te werken. Maar het is echt prachtig."

De grootste uitdaging van haar werk vindt Nelly in het vertalen van een ontwerp naar de werkelijkheid. "Het is iedere keer afwachten hoe het eruit komt te zien, maar dat vind ik wel heel spannend." Ook is 'hollen of stilstaan' een bekende uitspraak voor haar. "Het is vaak heel hard werken, ook nachten doorwerken is niet nieuw voor me. Soms moet ik lang wachten op een ontwerp of kan ik door een andere reden nog niet doorwerken. Dan ervaar ik wel een beetje stress, hoor!" Veel stress heeft ze gelukkig niet. "Alleen als ik afhankelijk ben van anderen, bijvoorbeeld als ik op ontwerpen of stoffen moet wachten. Als ik zelf lekker aan het werk ben presteer ik juist goed onder druk. Ik ben zelfs een beetje verslaafd aan de adrenaline die dan vrijkomt. Adrenaline moet borrelen!"

door Esther Reitsma.

Gerelateerde artikelen

  

word lid de Branchevereniging Mode Ambachten

Cookies maken het eenvoudiger voor ons om onze diensten te leveren. Met het gebruik van onze diensten geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.