logo-BMA

Ontwerpers en makers van schoenen, tassen, kleding en de modevakscholen.
Voor liefhebbers van ambachtelijk gemaakte mode en accessoires.

word lid de Branchevereniging Mode Ambachten

studieavond 24 november

Blind opgezette zak van Annelies van de Broek.

Lees meer

Studieavond West 16-6-2017

Beste leden van de BMA Regio West,
de zin om weer bij elkaar te komen is zeer zeker aanwezig en het verheugd ons dat
Itty Rienstra van it -Made -it uit Haarlem voor ons een leuk onderwerp heeft gevonden:
"Op internet kwam ik een aparte verwerking van een overhemdkraag tegen, waarbij de staander eerst wordt aangezet en daarna pas het bovenblad. Ik vond de kraag via:
https://kledingmakentips.wordpress.com/tag/staander/
Het lijkt mij een goed idee om gezamenlijk aan de slag met de beschrijving die daar kan worden gedownload. Ik ben benieuwd hoe jullie tegen dit soort beschrijvingen aankijken. De materialen die je nodig hebt om mee te kunnen doen zijn voldoende beschikbaar. Ook staan er 9 naaimachines. Wanneer je het prettig vind kun je zelf ook eigen materiaal en gereedschap en wat naaispullen meebrengen".

Lees meer

Studieavond 31 maart regio West

We zijn er alvast vroeg bij, maar zoals jullie weten is er 31 maart a.s. 19.30 weer een studie avond in Wateringen.
Ditmaal gegeven door Annelies van der Broek.
Deze avond wordt een “doe” avond, waarin de naadtoeslagen worden aangetekend aan niet haakse hoeken. Deze komen veelvuldig voor o.a. in kledingstukken met tussenpanden en in deelnaden over de buste.

Lees meer

verslag studieavond regio West vrijdag 03 februari 2017

Lees meer:  verslag studieavond regio West vrijdag 03 februari 2017

 

 

Sebastiaan van Soest is de laatste bewerker van goudleer in Nederland. Hij heeft het ambacht geleerd en overgenomen van zijn vader. In de wereld zijn er nog een paar (6) bewerkers van goudleer. Het heet goudleer, maar vaak wordt zilver gebruikt omdat dit materiaal wat goedkoper is. Er wordt over de zilverlaag dan een speciale kleurlaklaag opgebracht.

GESCHIEDENIS

Goudleer komt uit Libië in de 6e eeuw. In de 9e eeuw komt het, vanuit Spanje, Europa binnen. In de 16e eeuw komt het gebruik van goudleer in Frankrijk, Italië en Vlaanderen. In de 17e eeuw wordt goudleer gebruikt in Nederland. De 17e eeuw is de gouden eeuw voor Nederland. Het goudleer in Nederland is puur en wordt met kalfsleer gemaakt. In Scandinavië wordt het gemaakt met geitenleer. We zien een korte filmp van goudleer op: www.goods-japan.com. Om goudleer te maken, moet er zilver of goud plat geslagen worden. Iemand die dit doet, wordt een patser genoemd. Het goud of zilver wordt heel dun geslagen in vierkanten van 8 x 8 cm. Het is zo dun dat het weg kan waaien. Als je het aanraakt met je vingers, blijft het eraan plakken. De velletjes wordt in een boekje bewaard.

PROCES

Voor gebruik moet het materiaal statisch worden gemaakt. Er wordt een vislijm gebruikt om de delen te laten hechten. Het laagje goud of zilver wordt met een goud- of zilverlegger opgepakt en op het leer gelegd. Met een kwast kan het goud of zilver nog  worden verschoven. Vervolgens wordt er een vernislaag opgebracht, om oxideren tegen te gaan. Dit is vooral belangrijk bij zilver. Daarna wordt er een goudleermal op gelegd en komt er druk op. Op deze manier wordt het goud in het leer gedrukt. De goudleerplaten/mallen zijn tegenwoordig van aluminium. Het leer moet drogen in de mal, anders krimpt het.

Daarna wordt het bladgoud ingekleurd met speciale verf.  Paleis Het Loo heeft veel goudleer. De lange banen goudleer zijn de voorlopers van het behang. De regentenzaal in de Pieters kerk in Leiden heeft ook veel goudleer.

THEMA’S EN BANEN

Verheven goudleer wordt gemaakt met mallen die dieper reliëf hebben. De thema’s die vaak terug komen in het goudleer zijn:

fruit (= teken van voorspoed), dieren (vogels, slang, hagedis) en

putti(s) (= cherubijntjes).

De verflaag wordt gepolijst om te voorkomen dat het goudleer slijt en bestand is tegen zuren van het menselijk lichaam. Later wordt er meer ingekleurd met felle kleuren en is er minder reliëf. Er wordt een speciale methode ontwikkeld om verschillende panelen (onzichtbaar) aan elkaar te verbinden.

Naast goudleer op de muur, worden er nu ook kamerschermen en spiegellijsten van gemaakt. Het Schoen - en Leermuseum in Waalwijk heeft er een in de collectie. Dit gebruik komt op als in de 17e/ 18e eeuw de VOC goudleer naar Japan exporteert. Aan het eind van de 18e eeuw maakt men in Japan goudleer motieven op papier en dan in lange banen, dat is ons voorbeeld van behang. In Nederland maakt men daarna ook dit papieren behang.

In de pauze is er koffie/ thee en iets lekkers. Ook kunnen we de spullen die Sebastiaan heeft meegebracht bekijken. Er zijn hele oude stukken goudleer bij, maar ook mooie creaties die Sebastiaan heeft gemaakt. Na de pauze volgt er nog een stukje over de conservatie en restauratie van goudleer.

CONSERVATIE EN RESTAURATIE
Goudleer restaureren is erg lastig, omdat er zoveel lagen zijn (leer, lijmlaag, zilver/goud, verflaag, vernislaag). De pH-waarde is hierbij erg belangrijk. Is de pH- waarde te hoog, dan het leer gevoelig voor schimmels en bacteriën. De hoeveelheid zwaveldioxide die wordt toegevoegd zorgt ervoor dat de pH-waarde goed wordt. Reinigen gebeurt met een doorontwikkeld reinigingsmiddel. Dit moet heel voorzichtig gebeuren, anders gaat de vernislaag kapot. Als het leer erg stuk is, kan er worden gedoubleerd: het aanbrengen van stof of leer aan de achterkant van het goudleer. Bij rode rot is het eiwit aangetast en dat zorgt voor oxidatie. Hieraan is niets te doen.

De nazorg is erg belangrijk, vooral om verval te voorkomen. Hiervoor zijn protocollen.

Studieavond regio West 4 november 2016

Lees meer: Studieavond regio West 4 november 2016 In een lezing vertelt Robert de Vries ons op 04 november
over een ROBE a la POLONAISE (1780)

Lees meer

Gerelateerde artikelen

Deze website maakt gebruik van cookies ter verbetering van het functioneren van de website. Door gebruik te maken van onze website gaat u hiermee akkoord
Meer info... Ok Weiger