logo-BMA

Ontwerpers en makers van schoenen, tassen, kleding en de modevakscholen.
Voor liefhebbers van ambachtelijk gemaakte mode en accessoires.

word lid de Branchevereniging Mode Ambachten

NL    Vlaggen Duitstalige landen     
Geef je nu op voor de R-Couture wedstrijd die plaats zal vinden tijdens de TMV op 17 november.   Melden Sie sich jetzt für den Re-Couture Modewettbewerb an, der während des TMV am 17. November stattfinden wird.

  aanmeldingsformulier

   

Antragsformular

EMTC 2018 - verdieping in het thema

Het bestuur van de BMA heeft de aanbeveling van de voorbereiding commissie om als thema te nemen: “Circulaire economie”, aangenomen om op verder te borduren.
Bekijk dit filmpje eerst.

Als je in dit filmpje de rondvliegende koelkasten, telefoons en wasmachines vervangt door kleding, krijg je vast een beeld bij wat circulaire economie betekend voor onze vakgroep, de mode ambachten.

De belangrijkste principes van de circulaire economie zijn:

  1. Waardebehoud wordt gemaximaliseerd door eerst te kijken naar producthergebruik, vervolgens hergebruik van onderdelen en als laatste hergebruik van grondstoffen.
  2. Producten worden zo ontworpen en gemaakt dat deze aan het eind van de gebruiksfase makkelijk demontabel zijn en materiaalstromen eenvoudig gescheiden kunnen worden.
  3. Tijdens productie, gebruik en verwerking van het product worden geen schadelijke stoffen uitgestoten.
  4. De onderdelen en grondstoffen van ‘gebruiksproducten’ (zoals een lamp) worden hergebruikt zonder kwaliteitsverlies (bijvoorbeeld in een nieuwe lamp, maar wellicht wel in een nieuwe laptop, bijvoorbeeld).
  5. De grondstoffen van ‘verbruiksproducten’ (zoals tandpasta) zijn biologisch afbreekbaar en worden (na eventuele onttrekking van nog waardevolle grondstoffen) teruggegeven aan de natuur.
  6. Producenten behouden het eigendom van gebruiksproducten, klanten betalen voor het gebruik ervan, niet voor het bezit. Een andere mogelijkheid is dat de producent het product terugkoopt aan het einde van de levensduur.
  7. Omdat de prestatie van het product de waarde bepaalt, wordt het leveren van de juiste kwaliteit extreem belangrijk voor de producent.
  8. Een van de meest belangrijke succesfactoren is (cross-sectorale) ketensamenwerking gericht op het creëren van meervoudige waarde. Hierbij vermeerdert niet alleen de economische waarde van alle bedrijven in de keten, maar ook de ecologische en sociale waarde.

Bij ieder cijfer staan vetgedrukte woorden. Al deze woorden kun je naadloos leggen op ons vakgebied.

  1. Waardebehoud. Waar bestaat een kledingstuk uit. Denk je daar over na? Op deze site kun je zien wat studenten hebben gedaan. Verschillende producten komen op deze site in beeld, waaronder een heren pak, een rugtas en een schoen.
  2. Ontworpen en gemaakt. Zie ook bovenstaande. Er zijn er meer die dit doen. Daar zal naar gezocht moeten worden.
  3. Geen schadelijke stoffen. Wat is de impact van een kledingstuk op de aarde. Welke voetafdruk laat je achter door het werk dat je doet? De keuzes die je maakt? Babette Porcelijn heeft een boek geschreven met de titel: Verborgen impact: Klik hier.
  4. Gebruiksproducten. Welke onderdelen van onze kleding kunnen worden hergebruikt? Staan we stil bij de verantwoordelijkheid die we hebben wanneer we bepaalde materialen gebruiken? Lees meer...
  5. Verbruiksproducten.
  6. Eigendom, gebruik, bezit, terugkoop. Denk aan leasen.
  7. Prestatie en kwaliteit. Voor ons de belangrijkste factor van bestaan. Een goed gemaakt kledingstuk is duurzaam.
  8. Ketensamenwerking en meervoudige waarde. Waar kunnen we samenwerken. Zijn er al samenwerking verbanden binnen de BMA? Zijn er samenwerkingen elders in onze branche?


De genoemde websites geven informatie. Kunnen als bron dienen voor verdieping in de voorbereiding. Kunnen inspireren.

Dus: Natuurlijk/Natürlich EMTC 2018.

 Inspiratie pagina's en teksten voor Natuurlijk/Natürlich EMTC 2018

 

Deze website maakt gebruik van cookies ter verbetering van het functioneren van de website. Door gebruik te maken van onze website gaat u hiermee akkoord
Meer info... Ok Weiger